
1

POLITICAL INDEPENDENCE IN 
AFRICA AS PORTRAYED BY THE 
WHITE SOUTH AFRICAN PRESS 
DURING 1960

Abstract
This article examines the white South African press industry’s 
reflection on events in Africa during the pivotal year of 1960, also 
known as “Africa Year”. Through an examination of articles found in 
a selection of both Afrikaans and English newspapers, deductions 
can be made regarding the portrayal of the independence of African 
nations on the eve of their liberation. General attitudes shown towards 
Africa, as well as other key ideological issues, are evident during a 
time when South Africa was at odds with events on the continent. 
Through this analysis, several insights into the nature of the white 
minority media in South Africa can be gained, relating to how they 
responded to a changing political situation.

Keywords: African independence; South African newspapers; 
English press; Afrikaans press; white minority; newspaper portrayal; 
wind of change. 

Sleutelwoorde: Afrika-onafhanklikheid; Suid-Afrikaanse  koerante; 
Engelse pers; Afrikaanse pers; blanke minderheid; koerant
voorstelling; wind van verandering. 

1.	 THE CHANGING POLITICAL CLIMATE 
OF 1960

“This is Africa’s year!” was the title of a political column by 
Stanley Uys published in the Sunday Times on 10 January 
1960 (Uys 1960). The significance of the year 1960 for 
the African continent, as highlighted by the columnist, 
was that 17 former colonial territories would gain political 
independence during that year.1 It is not surprising that 
the author also alluded to the impact this would have on 
South Africa, where the government was clinging to race-
based apartheid politics during a year of great change on 

1	 The colonies in question were Cameroon; Togo; Mali; Senegal; 
Madagascar; Democratic Republic of the Congo; Somalia; 
Dahomey (later Benin); Niger; Burkina Faso; Côte d’Ivoire; 
Chad; Central African Republic; Republic of the Congo; Gabon; 
Nigeria; and Mauritania.

Eleanor Janet Bron
History Tutor, Department 
of Historical and Heritage 
Studies, University of 
Pretoria.  
eleanorjbron@gmail.com

DOI: https://dx.doi.
org/10.18820/24150509/
JCH42.v1.1

ISSN 0258-2422 (Print)
ISSN 2415-0509 (Online)

Journal for Contemporary 
History
2017 42(1):1-22
© UV/UFS

http://eleanorjbron@gmail.com
https://dx.doi.org/10.18820/24150509/JCH42.v1.1
https://dx.doi.org/10.18820/24150509/JCH42.v1.1
https://dx.doi.org/10.18820/24150509/JCH42.v1.1


JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

2

the continent. Considering the eventful period that awaited the African continent, 
the Prime Minister of the United Kingdom, Harold Macmillan, addressed the 
South African Parliament on 3 February 1960 and announced that the inevitable 
“winds of change” was sweeping across Africa. He said that this “wind of change” 
was a political fact with which South Africa would have to come to terms and that 
political transformation on the continent was unavoidable (Dubow 2011:1087). 

The upsurge of African nationalism, captured by the phrase “wind of 
change”, was not only external to South Africa. In March 1960 the Sharpeville 
protest, and subsequent massacre, posed a threat to the segregated and 
protected lifestyle of the white-minority community in South Africa (Giliomee 
2004:472). By the end of 1960 South Africa would have endured an attempt on 
Prime Minister Verwoerd’s life, as well as the subsequent emergency measures 
instilled to protect the country against the perceived threat of terrorism in the 
Cold War climate (Ross 1999:129-131). South Africa’s oppressive responses 
to these domestic events made it increasingly secluded in the changing African 
context. The South African press interpreted the political changes occurring in 
Africa, and the impact it had on South Africa, as important developments. This 
article will look at the immediate reaction of white South African newspapers to 
the events on the continent, providing insights into how the South African press 
portrayed and made sense of the developments in Africa. Therefore, this article 
is concerned with the portrayal of African independence during 1960 in the 
white South Africa press, and how a selection of newspapers responded to the 
events in the immediate political aftermath of independence. It seeks to show 
how a selection of newspapers reported on and reacted to what was happening 
in Africa during 1960, and how these events prompted these publications to 
confront the reality of a changing and insecure future.  

2.	 METHODOLOGY AND FINDINGS

The way in which media publications reacted to, or portrayed important events 
is important to an understanding of a specific society at a particular time, and 
can aid an understanding of the past. However, for the observations to be as 
impartial as possible, the methodology used for this type of content analysis 
must follow certain principles. 

The choice of sources is of paramount importance. For this article, 
publications were chosen based on their circulation figures, determining which 
newspapers were the most prominent at the time. Since the white-owned 
press industry in South Africa consisted of two major language groups, three 
newspapers from each language group were selected for this study. The two 
daily Afrikaans newspapers chosen for this study were Die Transvaler and 
Die Vaderland, and, for the English newspapers, The Star and the Rand Daily 



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

3

Mail were selected. In terms of weekly newspapers, the Sunday Times and the 
weekend edition of Die Burger were used.

In media studies methodology, a sample is often used as being 
representative of a larger, and often unmanageable, volume of articles. 
One method of narrowing down a sample is by choosing a specific theme or 
date range (Priest 2010:86). For this article, the independence of African 
countries in the year 1960 will be examined by looking at articles on the day of 
independence, as well as the day preceding and following the event. This means 
that six newspapers were examined for each of the 17 countries that gained 
independence in Africa in 1960. Three days were examined for each country, 
but, since some of the dates overlapped, a total of 38 days were examined for 
each newspaper. For example, in the case of Cameroon, the newspapers of 31 
December 1959 and 1 January 1960 were examined for reports on Cameroon’s 
independence. In this case, there was no daily newspaper on the day after 
independence as 2 January 1960 fell on a weekend. Thus, the next available 
publication, being Monday 4 January 1960, was analysed as the third day. A total 
of 228 newspapers have been utilised in this sample. 

The focus of a content study such as this is to organise the media materials 
by grouping them into specific categories, so that trends can be observed 
and conclusions can be made (Priest 2010:84). This can only be achieved by 
examining multiple publications and comparing them to one another. Therefore, 
the themes and categories used to group and present the findings in this article 
were formulated by, firstly, examining and comparing the sample articles with 
each other.

2.1	 The use of terminology
The first comparable aspect found in the newspaper articles was the terminology 
used by reporters and columnists. Terminology can be indicative of bias or a 
particular view held by the author and publisher. In the sample of newspaper 
articles different terminologies were used to refer to a specific ethnic or racial 
group. In some instances, these terms implied that certain behaviours were 
acceptable or unacceptable. One of the concepts for which there existed multiple 
words and terms, was regarding people of African descent. The newspapers 
used several terms for this purpose. The term “blacks”, or the Afrikaans 
translation “swartes”, was used to refer to the local people of Africa in all the 
mentioned publications. Another term frequently used by these newspapers 
was the term “native” in the English newspapers, or “naturel” in the Afrikaans 
newspapers. The Rand Daily Mail, however, only used the term “native” once. 
The terms “white”, or “witman”, or “blanke”, were used in all the newspapers to 
describe anyone of Caucasian descent. These terms were used most frequently 
and drew attention to articles that chose to use different terms to describe 
groups of people. The terms used to describe the various people and groups on 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

4

the African continent give us insight into the reasons why these specific terms 
were used. 

Besides the use of the term “naturel”, Die Vaderland, as well as Die Burger, 
made use of the word “inboorling” (Die Burger 1960e; Die Vaderland 1959a). 
Since this term’s direct translation is “indigenous”, both these terms can also be 
grouped with the term “native”. The Star (1960g) used the phrase, “dark skinned 
people”, as well as “Bantu” (Spicer 1960). The significance is that these terms 
were meant to imply certain things about the groups that they described. On 
more than one occasion, The Star connected these terms to specific actions. 
The person stealing something was a “native” and he was apprehended by 
“black” policemen or soldiers (The Star 1960e). This trend implies that some 
Africans were portrayed as more civilised or Westernised, as opposed to those 
who were depicted as primitive. In one article “natives” were singing and dancing 
in the streets, whereas “Congolese” listened in silence. The article juxtaposed 
“black” states as good examples of civilization against “native” bars, which were 
seen as obstructing the process of civilization in Africa. This use of terminology 
enforced the notion that people in Africa who acted “civilised” or “acceptably”, 
according to European perceptions, were “blacks”, whereas “uncivilized” or 
“disorderly” actions were associated with “natives”. The other newspapers that 
were consulted did not make a distinction regarding these terms, although the 
Rand Daily Mail (1960j; 1960g) contrasted “primitive bush people” or “gangs of 
hooligans” with the “cultured elite”. 

The use of these terms must be understood in the context of 1960. The 
Sunday Times and the Rand Daily Mail both used the term “African” and The 
Star and the Rand Daily Mail also used “non-African”. The use of the term 
“African” was an exception and only used a limited number of times by some 
of the English newspapers. It is important to note that Macmillan himself used 
the term “African” in his speech, and the term was copied as such when he was 
quoted in these newspapers (Keesing’s Contemporary Archives 1969:17270). 
When quoting from Macmillan’s speech, the Afrikaans newspapers translated 
the term “Africans” with “naturelle”, which actually means “natives”. John Sharp 
specifically commented that, at the time, numerous Africans saw themselves 
as “African”. This can be deduced from the use of the term by nationalist 
movements such as Pan-Africanist groups and the African National Congress 
(ANC) (Boonzaaier and Sharp 1988:96). When referring to the ANC in these 
earlier news reports, the Afrikaans newspapers did not give a translation for 
this organization’s name. However, the Afrikaans dictionary, Verklarende 
Afrikaanse Woordeboek, published in 1955, already listed the term “Afrikaan” 
as a translation for “African” (Kritzinger 1955:23). Even though it was a recent 
addition to the 1955 dictionary, it was already a recognised term some years 
before Macmillan’s tour in 1960; yet, the Afrikaans newspapers did not use it in 
any of these articles.



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

5

Affirmation of independence by using terms, such as “Nigerians” or 
“Congolese”, was part of the English newspapers, as well as Die Vaderland 
(1960m). Contention with the rest of the continent was made clear with the use 
of the term “nie-blank” (non-white) by the Afrikaans newspapers. The term was 
especially favoured by Die Transvaler, which used it as a general term to refer 
to people in Africa. For example, “Six million non-whites become independent 
today” and “[...] non-white independent states can already be found here today” 
(Die Transvaler 1960a; 1960b). This thus creates the idea of “the other” and 
implies that they were different from the “white people”. It further creates a 
division by clustering all whites into one homogeneous group and non-whites as 
another. This also aligned with several calls from the Afrikaans newspapers that 
white South Africans should become united, despite their differences, in order to 
form a united bastion of Western civilization in Africa. 

Furthermore, these newspapers portrayed self-rule as something that 
was “given” or “granted”, and only The Star and Rand Daily Mail referred to it 
being “won” or “achieved”. The Sunday Times also made reference to the 
“struggle for independence” (Uys 1960), but, generally, most of the articles 
portrayed independence as something that was “granted”. This signified the 
general notion regarding independence which appeared to permeate most of 
South African society, namely that freedom was a gift to be given and taken 
away by those who ruled over a country and its people. Along with these reports 
on independence, aspects of violence were also emphasised by the press. The 
violence that surrounded the independence celebrations of various countries 
was a main concern for these publications. The Star (1960a) referred to people 
being, “hacked to death by machete-swinging tribesmen”, and an article in Die 
Vaderland (1960c) also translates into, “hacked to death with axes”. Die Burger 
(1960d) described a riot that left one person dead and 30 injured as an incident 
where, “blood flowed in the streets”. Die Transvaler (1960k), on the other 
hand, had a more indirect approach to the violence and separated the violent 
actions from the people who inflicted them by saying that, “all the people who 
were killed, died from wounds caused by spears and arrows”. This gave the 
impression that these were victims of violence or circumstance, as opposed 
to victims of other people. In another event related to the Congo celebrations, 
the Belgian King Baudouin’s sword was seized from his car as he was driving 
through a procession. Die Vaderland (1960h) portrays this as an attempt made 
on his life, whereas The Star (1960e) and Die Transvaler (1960e) simply mention 
that someone snatched his sword. Similarly, Die Transvaler (1960e) stated that 
the Congo’s independence meant that the country was, “free today, but that it 
remained a boiling pot”, as opposed to Die Vaderland’s approach that, “fear 
exists that the area will still be in anarchy for an extended period of time” Die 
Vaderland 1960i). On the eve of Somalia’s independence, The Star (1960i) 
reported that the event might, “explode the horn of Africa into a modern holy 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

6

war” because of political and religious rivalries and that there would be, “plenty 
of worries for everyone concerned”. These publications used the sensationalism 
of violence, with Die Vaderland exaggerating the brutality associated with 
these events.  

In the portrayal of African cities, the terminology was also often loaded. 
The Star (1960l; 1960m) mentioned that the capital of Gabon’s streets were 
being, “choked with flags” during the Independence Day celebrations, and it was 
disparaging about the fact that, “nothing can be heard [...] because everybody 
talks at the top of their voices and the radio is on as well”. This article described 
Nigeria’s capital, Lagos, by mentioning “deformed beggars” sitting around, 
drinking at any time of night and the, “terrible slum and sanitation problems in 
Lagos”. Die Vaderland (1960l) said that the West must remember that, “Nigeria 
is and would always remain a native state”, but that various developments were 
taking place in the country. In this regard, the reporter claimed that Nigerians 
believed they would build Lagos up to be the “New York of Africa”. The Rand 
Daily Mail also partook in the sensationalist nature of these newspaper articles 
and reported that, “drug crazed rioters branded by witch-doctors to make them 
invincible, turned this [...] city into a bloodbath”. Another report also mentioned 
that Africa faced a future of “terrorism and anarchy” (Rand Daily Mail 1960a; 
1960d). This general negativity in the portrayal of cities and spaces was 
indicative of a general scepticism towards the newly independent nations. In 
commenting on Africa in general, Die Vaderland (1959b) was doubtful about 
what 1960 held in store for the African continent and stated that, “the black man’s 
old enemies of poverty, illness, corruption, inefficiency and lack of discipline and 
effectiveness have not disappeared along with the colonialism”. It added that 
Africa was now responsible for finding solutions for these problems. The Rand 
Daily Mail (1960f), however, commented that if countries, such as the Congo, 
could manage to successfully overcome its challenges, many people would 
conclude that, “African nationalism is capable of almost any achievement”. 
The terminology used by these newspapers thus portrayed a general image of 
the people on the continent as “natives” that were “granted” independence. A 
general negative view of these independent African nations and their future was 
found in the majority of these articles.  

2.2	 A paternalistic view of Africa
A general portrayal of the events in Africa during 1960 which demonstrated a 
“paternalistic” point of view was also apparent in these articles. South Africa was 
portrayed as the “older”, and thus more experienced, state, whereas the newly 
independent states were “children” who still had to grow towards the point of 
adult statehood. This idea was also present in The Star and Rand Daily Mail 
articles where some Africans were represented as “more cultured” than others, 



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

7

and thus insinuated that there were perceived levels of “civilization” which some 
states and citizens still had to obtain. 

The English newspapers were much more vocal in their portrayal of the 
paternalistic mentality taken towards newly independent states and, generally, 
advocated that there should be gradual independence. The imagery most 
often used was that of a child. Referring to the new states as “baby” or “infant” 
was a prominent feature of these articles, as was illustrated by the Rand Daily 
Mail (1960j) stating that South Africa would be, “hearing from this infant [newly 
independent Nigeria] before long”. An article in the Sunday Times (1960a) 
also mentioned that Belgium withdrew from the Congo when the “baby started 
to cry” and referred to the “infant republic” in the same article. The article also 
mentioned how leaving the “baby outside and shutting the door” did not appear 
to be the right course of action and that, “in cases like this, cradle, baby and 
bawl usually end up on someone else’s doorstep”. The Star was the English 
newspaper that mostly referred to this paternalistic view regarding Africa. For 
example, an article in The Star (1960m) regarding Nigeria’s independence 
commented that, “there are going to be birth pangs here”. This trend was 
continued. In another article on Nigerian independence, Ghana was referred to 
as a, “brash headstrong teenager” that was granted independence “too early” 
(Spicer 1960). In one instance, the former French colony of Dahomey (later 
Benin) was described as an “infant”, but was later referred to as “adult Dahomey” 
when it had become independent (The Star 1960k). These paternalistic ideas 
were also present in some Afrikaans newspapers. A cartoon published in Die 
Vaderland (1960j) portrayed the newly independent Congo as an “infant” taking 
its first steps, and it portrayed the child as taking these first steps in the direction 
of a “river of troubles”. In another context, an article published in Die Transvaler 
(1960g) reported that the newly independent Congo was being “childish” for not 
having inviting South Africa to the Independence Day celebrations.

This subject of gradual independence was also candidly discussed in some 
of the newspapers. In an article in the Rand Daily Mail (1960b) the writer of an 
opinion piece asked, “How then shall we defend our insistence that Africans have 
generations of paternalism still to undergo before they are ready to participate in 
the running of a country – or parts of a country?” The question is a reflection 
on South Africa and rhetorically poses the question of whether South Africa 
would “survive” the implications of Africa Year. This paternalistic mentality and 
the concept of whether countries were equipped for independence were present 
in numerous news reports. Most of the English newspapers portrayed African 
independence in a rather negative way and showed support, or preference for a 
more gradual process of independence. The newspapers referred to the reliance 
that some states would have on others after independence, for example, by 
mentioning that Dahomey could, “hardly exist economically unless federated with 
neighbours” (The Star 1960j). An opinion article in The Star (1960o) negatively 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

8

stated that, “with the proclamation of Mauretania as a sovereign state the word 
independence loses all meaning”, thus insinuating that the manner in which 
African states were gaining independence was objectionable.

Besides this negative view of independence, The Star also portrayed 
several aspects of African independence as being “disorderly”. One article 
mentioned that, “we in South Africa have no interest in disorder on our continent” 
(The Star 1960n), which revealed distrust in newly independent states in Africa 
and the events on the continent. Other articles also reiterated this scepticism 
by saying that there would be, “some alarming rocks and currents ahead for 
Africa’s newest ship of state”. The Star also insinuated that the new states would 
make “uninformed decisions” and that it would be, “unrealistic to suppose that 
they will snub Russia or prove sympathetic to the South African government” 
(Spicer 1960).

In line with this apprehensive stance, the Rand Daily Mail (1960f) argued 
that independence was “too forced” and should be more “gradual”, since countries 
were being, “pitch forked into independence with the minimum of preparation”. It 
again drew attention to the “much needed preparation” for independence that 
Africans did not receive by saying that, upon the independence of the Congo, “its 
people and politicians had so obviously not been prepared for it” (Worral 1960). 
There was also negativity in the terminology used in this publication to describe 
these states on the eve of their independence. For example, this publication was 
of the opinion that new nations were, “threatened by terrorism and plain anarchy” 
and their governments compared to, “a rogue comet” (Rand Daily Mail 1960a; 
Worral 1960). In both cases this was commentary regarding violent events 
associated with independence. The Sunday Times drew attention to the fact that 
African leaders emerged from “jail” and became “Prime Ministers” and indicated 
that issues of corruption were not taken seriously by the African governments 
(Uys 1960). 

The Afrikaans newspapers appeared to be more factual with their reports, 
yet also exhibited these negative views on independence. Reference has 
already been made to the cartoon in Die Vaderland where the newly independent 
Congo was portrayed as a young child heading towards trouble. Die Burger 
(1960b) also published an article promoting gradual independence when a 
series of pictures entitled, “Then and Now”, was published. These pictures 
showed Congolese people and the “primitive” ways in which they travelled or 
dealt with healthcare. A second set of pictures depicted the “advancements” 
that had been made in terms of performing these tasks by using modern and 
Westernised travel and healthcare techniques. The picture series illustrated 
how the Belgians had “Westernised” the Congolese people and had thus been 
preparing them for independence. The article accompanying the pictures states 
that this “civilisation process” was, however, interrupted by the “wind of change” 
that was sweeping across the continent. This idea is very important, since some 



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

9

of these Afrikaans newspapers propagated that apartheid was a developmental 
phase for the granting of independence. This argument was specifically used to 
react to the “wind of change” speech. More publications would refer to the “wind 
of change” interrupting the “development” of the continent. The paternalistic 
nature of the newspaper articles is evident in both the Afrikaans and English 
newspapers. Newly independent nations were portrayed in most of the articles 
as “inexperienced”, in that help was needed to transform them into “civilised” 
nations. In this regard, the English newspapers more prominently expressed 
their paternalistic attitudes towards African states, but these notions were also 
present in the Afrikaans newspapers.  

2.3	 A perceived threat to the survival of the white man
The Afrikaans newspapers did not focus as much on the individual declarations 
of independence and the independence celebrations, but rather concentrated 
on the theme of the diminishing white population numbers in Africa. This focus 
on the “survival of the white man in Africa” even preceded Macmillan’s trip to 
the continent. However, the interpretation of the “wind of change” speech as the 
“abandonment of the white people on the continent” intensified the focus on this 
aspect. All three Afrikaans newspapers selected contained articles that referred 
to the diminishing white numbers in Africa during 1960. This was, in turn, used to 
reflect on the South African situation, and in some cases used as justification for 
white domination in South Africa.  

Die Transvaler (1960a) specifically asked the question of the “feasibility of 
white citizens remaining in Africa”, particularly in South Africa. It argued that, if 
the white population of South Africa wished to survive, it had to be realistic about 
the situation in Africa and had to gain knowledge about the events taking place 
on the continent. In the same article reference is made to how white population 
groups or settlers in other African countries were “fighting for survival”. This 
indirectly created the impression that African nationalism was perceived as a 
threat to the white population groups and “civilization” in Africa, as opposed to it 
being a fight against colonialism. 

Die Burger specifically focused on the place of the “white citizen” in the 
process of decolonisation and published a map of Africa to inform readers of 
the changes that were planned for Africa. Underneath the map, all the African 
territories were listed, along with their political status and population size. The 
significance, however, is that the reporter also specified the size of the white 
population in each of the countries or colonies by describing them as having 
“virtually no whites” or “no whites among them” (Pama 1960). In an article 
published in English in Die Burger, entitled, “Our place in the New Africa”, the 
reporter reflected that, considering the developments on the continent, “a solid 
black hostility is taking shape against Southern Africa, that part of the continent 
which will remain under white control and leadership indefinitely” (Die Burger 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

10

1960c). Die Vaderland also used a map to trace the changes in Africa over 
several years. On 31 December 1959 it published two maps that depicted the 
control of states based on racial groups. A map of Africa in 1910 thus shows the 
entire continent, excluding Liberia and Ethiopia, as being under white control. 
The other map is of what Africa would look like towards the end of 1960 and 
stated that, during the year, most of the African continent would come under 
“black control”. In this article the focus was thus only on the diminishing number 
of white-controlled states in Africa, but no deeper analysis of white population 
numbers was made (Die Vaderland 1959a). An article published later in Die 
Vaderland in June had a similar theme and included a map to show the newly 
independent African states with the following heading, “Not even 5 million whites 
from Cape to Cairo”. The article accompanying the map specified that only five 
million whites remained on the African continent, and that the majority were 
citizens of South Africa. This article also provided a list of all the African countries 
and colonies and indicated their political status and population sizes. In this 
version, the reporter, however, differentiated between “inhabitants” (inwoners; 
African citizens) and “non-natives” (nie-inboorlinge; meaning whites, Asians, 
Arabic, etc.) (Die Vaderland 1960d). Die Vaderland published yet another map 
of this type in September 1960. This also showed the African countries that were 
under white or black control. The title accompanying the map was, “Al Swarter” 
(meaning that Africa was becoming increasingly black). This accompanying 
commentary, however, again showed how South Africa was already aware of its 
growing isolation, with the analyst stating that, “this wind of change has become 
a black south-eastern which would wipe away anything in its path. It is good to 
know that at the southern tip of Africa the rock of Table Mountain is designed to 
withstand the strongest hurricane” (Die Vaderland 1960l).  

One event that prompted reactions regarding white population groups in 
Africa was that of the crisis in the Congo. There were riots in this area preceding 
the Congo’s independence, but the majority of the upheavals and brutalities, 
labelled as the “Congo crisis”, would only occur after independence (Cooper 
2002:83). The nature of the brutality against settlers in the Congo prompted 
media questions about the future of these types of societies in Africa. The 
significance in terms of the press is that the Afrikaans newspapers appear 
to have chosen to report and reflect on this aspect, whereas the English 
newspapers did not seem to be interested in the Congo’s independence until 
before the start of the main events of the Congo crisis. Die Transvaler (1960g) 
specifically referred to how the “mentality” of the newly independent Congo was, 
“a problem that affected the statehood of the white man in Africa”. This notion 
was further used to reflect on the South African government during 1960 by 
asserting that, “internal divisions over its [South Africa’s] fundamental pursuit 
of white survival can no longer be afforded” (Die Transvaler 1960g). In other 
references to “race” in the Afrikaans newspapers, Die Vaderland (1960k) and 



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

11

Die Transvaler (1969h) focused on the opinion of a Congolese teacher who was 
on holiday in South Africa. He said that the white man in the Congo had nothing 
to fear, since the violence in the newly independent state was a fight amongst the 
“black tribes”. On the day preceding the Congo’s independence, Die Vaderland 
(1960g) already published an article about a refugee camp that South Africa was 
setting up for those whites fleeing from the Congo. Die Transvaler (1960j) also 
published a reader’s letter regarding the collection of funds for white refugees 
from the Congo.

The English newspapers did not reflect on the role of white people in this 
way. In an article The Rand Daily Mail mentioned what percentage of the Congo’s 
population was white, but added no reflection or comment on the statistic (Worral 
1960). Another article mentioned that, during the French decolonisation, there 
had been no anti-white riots and that some of the political parties in these African 
countries had white members (Millinship 1960). Both the Rand Daily Mail and 
the Sunday Times used the term “white” to refer to the former colonial rulers 
of these countries, unless when they were referring to specific citizenship, such 
as “Belgian” (Uys 1960). The Star (1960g) mentioned that there appeared to be 
no sign of antagonism towards whites in the Congo at the time, and on several 
occasions used the term “white” or “European” interchangeably. It seems that the 
English newspapers were aware of the racial divisions, but made little attempt to 
comment on them.

The only article in an English newspaper in the newspaper sample which 
made a specific reference to this racial aspect of the situation was an opinion 
piece published in the Sunday Times (1960a) as a reflection on the situation in 
the Congo. The article mentioned that the result of growing African nationalism 
might be, “a solitary white outpost in a black Africa” in Rhodesia, and that 
South Africa had to show its support for Rhodesia in this difficult situation. The 
majority of the articles that were analysed made reference to different racial 
groups, but the abovementioned ones chose to comment on the racial divisions 
that were apparent on the African continent at that time, and portray them as 
an ultimate struggle between white and black. In this regard, a difference can 
be noted between the English and Afrikaans newspapers, with the latter being 
much more concerned with the survival of “white people” and “Western ideals” 
on the continent, whereas the English press focused more on paternalism and 
development for these new nations.

2.4	 South Africa in the mirror
The independence celebrations of the African countries mostly resulted in the 
press reflecting on, or internalizing the South African situation. The Afrikaans 
newspapers made South Africa the centre point of numerous articles published 
on Africa, but were also open about the fact that South Africa was opposed by 
the newly independent states because of its internal policies. Often an article 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

12

about African independence essentially focused more on South Africa than on 
the newly independent country.

During the week of independence for the Congo, Madagascar and 
Somaliland – 26 June to 1 July 1960 – Die Vaderland reported on the speech 
delivered by a local South African politician.2 The reporter quoted him as saying 
that, “the ultimate goal of the self-appointed powerhouses in Africa is destroying 
what was established here in South Africa” (Die Vaderland 1960f). This idea of 
South Africa being outranked in importance by the new African states was also 
stated in an article on Nigeria’s independence. This reporter further commented 
on how the magazine Commonwealth Today was becoming increasingly “black 
orientated” and only reported on newly independent African countries, but gave 
no space to reports on South Africa (Snuffelaar 1960). This was again a reminder 
of the idea that South Africa was drifting further into isolation, which appeared to 
become a trend shortly after the “wind of change” speech.

Die Transvaler also noticed this and reported on the negative attitude of 
newly independent states towards South Africa. In an article entitled, “Somaliland 
does not recognize SA”, this attitude towards South Africa was attributed to 
South Africa’s racial policies (Die Transvaler 1960f). Another article on the 
Independence Day celebration of the Congo stated that South Africa was one 
of three countries that were initially invited to attend the celebrations and then 
later “uninvited” (Die Transvaler 1960c). The front page of Die Burger on 18 June 
1960 followed a similar pattern with the headline, “New Congo attacks the Union. 
South Africa unwelcome on freedom day” (Die Burger 1960a). The article was 
not at all candid about the situation, stating that the decision to “un-invite” South 
Africa from the Independence Day celebrations was one of the first decisions 
that the new Senate had made. The article also stated that the Senate endured 
a few moments of silence for, “the victims of the unrest in South Africa” and 
reported that decisions had been made elsewhere in Africa to act against the 
apartheid system (Die Burger 1960a). 

The Sunday Times was even more direct in its commentary on the National 
Party (NP) government. In an article published in January 1960, South Africa 
was described as one of the areas where there were unresolved problems. It 
stated that, “the Nationalist Government refuses steadfastly to bow its head 
before the dictates of the post war era”. The article itself was, however, sceptical 
about the African situation in 1960 and mentioned that many African leaders 
emerged from jail and would not listen to “Western observers” who warned 
against corruption and inefficiency. Whether the reporter was in favour of African 
independence or opposed to the movement is unclear, but he did not regard 
South Africa as a successful independent nation. The reporter concluded that 
the, “South African government has made a bigger hash of government than 

2	 The local politician referred to in the text was Mr JW du Plessis, who was the 
Administrator of the Free State at the time.



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

13

almost any other state in Africa” (Uys 1960). Another article in the Sunday Times 
(1960b) also used Nigeria’s independence to comment on South Africa and 
even titled the article, “SA loses chance of wooing Africa”. The article used the 
absence of a South African delegation at Nigeria’s independence celebrations 
in more than one way; firstly asking whether, “the Union was too ashamed to 
come?” The article, which was supposed to reflect on South Africa’s absence 
from the independence celebration, also included the views of some international 
politicians that apartheid was “a foolish policy”. The reporter furthermore made 
mention that the only image left of South Africa in the, “absence of a delegation”, 
was that which was being portrayed in the local Nigerian press as, “South Africa: 
the monster” (Sunday Times 1960b). 

The Star (1960b) reported on “Africa week” – the week in June 1960 when 
more than 21 million Africans would “gain” independence – by also mentioning 
the resulting “pressure on the South”. The article quoted John Dickie, political 
correspondent for the British newspaper the Daily Mail, as having stated that, 
“the freedom march brings the challenge to apartheid to its strongest point so 
far”. Another article on Somalia’s independence referred to a woman in a crowd 
of protestors carrying a placard that, “was one condemning apartheid in South 
Africa” (The Star 1960h). 

The Rand Daily Mail also used the events in Africa to reflect on South 
Africa. An opinion article on the year ahead for Africa, published in January 1960, 
asked some serious questions about the situation in South Africa. Perhaps the 
most poignant of these was the reporter stating that the people of South Africa 
could no longer, “pretend that things in South Africa can remain as they are 
indefinitely”, and asked how ideas of prolonged paternalism would hold up much 
longer (Rand Daily Mail 1960b). The reporter concluded by asking whether South 
Africa could hope to escape the implications of the change in Africa in 1960. 
On the issue of South Africa’s absence from some of the Independence Day 
celebrations, the Rand Daily Mail (1960e) again pointed a finger at the general 
image of South Africa by stating that, “South Africa was not only left off the 
invitation list; she was virtually rebuked for believing that she should be asked to 
the party”. This article concluded with a comment on the fact that South Africa’s 
relations with the newly independent states needed serious attention and work. 

There was, however, one occasion where South Africa’s actions directly 
related to the independence celebrations in Africa. Prime Minister HF Verwoerd 
sent his regards to some of the African countries that gained their independence 
when South Africa could not attend, or was not invited to the Independence Day 
celebrations. The Afrikaans newspapers avoided reporting on South Africa’s 
exclusion from these international events. They rather focused on in-depth 
reports of Verwoerd’s diplomatic “well wishes” to newly independent countries, 
with Die Transvaler (1960l) and Die Vaderland (1960n) publishing Verwoerd’s 
entire message of congratulations to Nigeria. Generally, the English newspapers 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

14

did not report on these messages of congratulations, but rather focused on 
South Africa’s absence from these independence celebrations. The South Africa 
isolation and exclusion was overshadowed by the portrayal of the NP’s good 
diplomacy in the Afrikaans newspapers, specifically Die Transvaler. The English 
newspapers were more conscious of the isolation that African independence 
brought to South Africa.  

2.5	 The fear of the “Kremlin Crimson”
At the time, the Cold War environment of 1960 also influenced events on the 
African continent and, subsequently, the press coverage of these important 
developments. Articles in all of the analysed newspapers focused on the 
“threat” or “danger” of communism in the newly independent African states. 
In an article discussing the 80 countries that would attend the Independence 
Day celebrations of the Congo, Die Transvaler (1960c) singled out the fact 
that five “communist countries” would be attending the celebrations. The 
reporter also mentioned that communist Czechoslovakia would send numerous 
representatives. In light of the fact that South Africa would not be present 
at these celebrations, the article further emphasised South Africa’s growing 
isolation. Another article focused on a similar topic under the subheading, “17 
rooies” (17 reds), that stated that Russia had sent 17 representatives to the 
newly independent Congo (Die Transvaler 1960d). Again, the newspaper was 
possibly trying to draw attention to the communist ties of a country that was 
hostile towards South Africa. An article entitled, “Nice shot says Mr. K. to Congo” 
mentioned that Nikita Khrushchev, then Prime Minister of Russia, commended 
the Congo on dealing a fatal blow to the colonial system and mentioned how 
“Communist China” also saw the independence of the Congo as a significant 
event in this regard (Die Transvaler 1960i).  

Die Vaderland (1960e) emphasized the communist presence in Africa with 
a cartoon published in June 1960. The cartoon depicted a vulture flying over 
Africa, casting a shadow in the form of a communist hammer and sickle. The 
cartoon was entitled “Red shadow over black Africa”. The cartoonist seemed to 
be implying that the communists were scavenging for any role that they could 
play on the African continent. By saying “black Africa” the cartoonist might also 
be excluding South Africa from the rest of the continent, and thus also from the 
“scavenging” communists. An opinion article on the post-colonial Congo also 
used similar imagery in saying that the unrest in the Congo was, “a development 
that could bring the new republic Congo within reach of the claws of communism” 
(Die Vaderland 1960i).

In an article on the independence of Cameroon, the new Cameroonian 
Government’s policy that it would accept help from any country, including 
Russia, spoke clearly about its stance and attitude towards colonialism and 
independence. Even though the article did not make any outright statement 



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

15

about communism, the new government was portrayed as indifferent for also 
being willing to accept help from “communist Russia” (Die Vaderland 1960c). 
The Star (1960i) newspaper also portrayed the communist presence in Africa 
surrounding the independence events and sarcastically mentioned that, “the 
Russians, as usual, flew in at noon yesterday in a Red Air Force plane” on the 
day before Somali’s independence. Also reporting on the communist presence 
during the time of Nigeria’s independence, reporter John Spicer (1960) indicated 
that one of the problems for the new Nigeria was the, “tinge of Kremlin crimson”, 
but that Nigeria did not partake in the, “flirtations with Moscow that Ghana and 
the Congo have indulged in”. The reporter also mentioned that the newspapers 
in Lagos, “have been staunch in its support for Russia” and that it would be, 
“unrealistic to suppose that they will snub Russia” (Spicer 1960). Interestingly, the 
Sunday Times did not specifically mention communism or communist countries 
in the articles published during this period. The Rand Daily Mail (1960b) directly 
acknowledged the possibility of the Cold War playing out on the continent, with 
Africa becoming a figurative battleground by stating that, “there are signs that 
the new ‘peaceful contest’ between Communism and Western democracy will be 
fought chiefly in Africa”. 

With the independence of Nigeria, Die Vaderland (1960l) identified and 
discussed the presence of communism in an article investigating the country’s 
new status. It began by stating that one of several questions that would need 
to be answered was, “Will he [Nigeria] allow communism to get a hold on 
him?”. The article then pointed out several instances where Nigeria had already 
made its support for the West apparent, such as keeping strong ties with the 
West; prohibiting the importation of certain communist literature; and that they 
would act against any Nigerian who was suspected of “communist action”. 
The communist presence in Africa was a concern noted in both the Afrikaans 
and the English press and was portrayed as a threat. Coinciding with the 
abovementioned views on paternalism, these articles argued that communism 
would not have been a problem in Africa if independence had been delayed until 
nations were “equipped” to handle political pressures.

2.6	 Reporting trends
The table below (Table 1) indicates the general reporting style for each news
paper and how they reported on the days surrounding African independence in 
1960. The table gives an indication of which newspapers reported on a specific 
country’s independence by publishing an exclusive report and also highlights 
the number of reports published. This gives an indication of the coverage or 
publishing space given to the topic by the newspapers. 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

16

	 TABLE 1: Reporting trends for the selected dates of African 
independence days of 1960

Independent country Publications featuring 
full reports

Number of full reports 
over three-day period

Cameroon
The Star  
Rand Daily Mail  
Die Vaderland

2  
1 
1

Togo Rand Daily Mail 1

Mali
Rand Daily Mail  
Die Transvaler    
Die Vaderland 

1 
1 
1

Senegal

Madagascar

The Star 
Rand Daily Mail 
Die Transvaler 
Sunday Times 

2 
1 
1 
1

Democratic Republic of 
the Congo

Sunday Times     
Die Transvaler    
Die Vaderland     
The Star               
Rand Daily Mail  
Die Burger       

10  
9 
6 
5  
5  
4

Somalia

The Star               
Rand Daily Mail   
Die Transvaler     
Die Burger     

4  
3  
3 
2



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

17

Benin 
Rand Daily Mail  
The Star              
Die Vaderland   

2  
2  
1

Niger Die Vaderland   1

Burkina Faso Rand Daily Mail  
Die Burger  

1  
1

Côte d’Ivoire The Star 1

Chad
Rand Daily Mail  
The Star              
Die Transvaler  

1  
1  
1

Central African Republic Rand Daily Mail 1

Republic of the Congo Rand Daily Mail  
The Star 

1 
1

Gabon The Star             
Rand Daily Mail 

1 
1

Nigeria

Rand Daily Mail   
The Star               
Die Vaderland     
Die Burger          
Die Transvaler   
Sunday Times  

6 
5  
4 
4  
2  
1

Mauritania The Star            
Die Vaderland 

3  
1

As can be seen from the table, in this sample the English daily newspapers 
published in excess of 58% more reports on African independence than 
Afrikaans papers. Some newspapers reserved African independence for general 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

18

reports, such as was the case with Die Burger, whereas others chose to dedicate 
articles to the specific topic of independence in Africa, such as The Star. The 
English press was much more concerned with the events in Africa, whilst the 
Afrikaans newspapers either avoided the topic, or made it relevant to South 
African politics. Key issues, such as communism, were portrayed in a similar 
manner in all the publications, and there was negativity towards these newly 
independent countries to be found in all these publications. There were some 
differences to be noted between the Afrikaans and English papers. The fate of 
whites on the continent was overemphasized by the Afrikaans press and omitted 
by the English press. Instead, the English press approached the topic by rather 
focussing on the development of nations through paternalism and civilization on 
the continent.  Towards the end of 1960, most of the publications acknowledged 
the fact that South Africa was on the verge of isolation and used various events 
to reflect on South Africa’s increasingly tenuous political situation.

3.	 CONCLUSION

At the start of 1960, Macmillan’s address seemed “timely”, but, as the year 
progressed, the Sharpeville massacre and the Congo crisis would, in fact, 
expand the meaning of the “wind of change”. What is however apparent, is that 
across the board, with some minor exceptions in the Rand Daily Mail, Africa 
was persistently portrayed as “dark Africa” that still needed “paternalism” and 
assistance from the West on the gradual road to independence. It is significant 
to note the similarities in attitudes towards Africa in the newspapers from both 
language groups, as opposed to differences they are reported to have had 
regarding internal South African politics. A strong adherence to “civilised” and 
“Western” ideals is noted in the newspaper reports. Even though some indication 
of “conservative” and “liberal” views could be detected in the newspapers, 
there was a similar approach to African independence in these newspapers. 
With the Afrikaans newspapers concerned about the survival of “whites” on the 
continent, and the English newspapers insistent on paternalism, publications 
from both language groups defended a specific lifestyle or advocated to maintain 
certain social structures. Although the English newspapers published more 
articles on the topic, the content was not all that different from what was being 
published in Afrikaans newspapers. Through their cynicism, these publications 
were acknowledging the changes occurring in the political sphere in Africa. By 
insisting that “Western civilization” was of value, these publications were also 
acknowledging that South Africa was being isolated. With the exception of a few 
articles in the Rand Daily Mail that saw these challenges as a much-needed 
reflection for South Africa and its government, the majority of the titles showed 
elements of fear and insecurity in a changing political environment.



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

19

LIST OF SOURCES

Boonzaaier, E and J Sharp (eds) 1988. South African keywords: The uses and 
abuses of political concepts. Johannesburg: David Philip.

Cooper, F 2002. Africa since 1940. Cambridge: Cambridge University Press. 
https://doi.org/10.1017/CBO9780511800290

Die Burger 

1960a. “Nuwe Kongo val die Unie aan”, 18 June.

1960b. “Die Belgiese Kongo – Toe en nou”, 25 June.

1960c. “Our place in the new Africa”, 25 June.

1960d. “Bloed vloei in nuwe swart staat”, 2 July. 

1960e. “Slawe en ruimvaarders hou jool in Kongo”, 2 July. 

Die Transvaler

1960a. “Afrika tot 1970”, 4 January. 

1960b. “Kanonskote, beierende klokke vandag deel van 6 000 000 natu
relle se vryheidsfees”, 20 June.

1960c. “80 lande by Kongo se fees”, 29 June.

1960d. “Botsings in Kongo”, 30 June.

1960e. “Kongo vandag vry: Bly kookpot”, 30 June.

1960f. “Somaliland erken nie SA”, 30 June.

1960g. “Eerste onvolwasse skrede”, 1 July.

1960h. “Kongo-gevaar is tussen swartes”, 1 July. 

1960i. “Mooi skoot, sê mnr. K. aan Kongo”, 1 July.

1960j. “Wil blankes uit die Kongo help”, 1 July. 

1960k. “Oproer woed in Nigerië: 14 al dood”, 30 September. 

1960l. “Boodskap van SA aan Nigerië”, 1 October. 



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

20

Die Vaderland 

1959a. “Die belangrikste jaar vir swart nasionalisme breek nou aan”, 
31 December.

1959b. “Swartman se nuwe geloof het verdere ambisies by hom wakker 
gemaak”, 31 December.

1960c. “Anti kolonialisme nêrens so sterk as in Franse Kameroen”, 4 
January.

1960d. “So lyk Afrika vandag”, 17 June.

1960e. “Rooi skaduwee oor swart Afrika”, 20 June.  

1960f. “Nuwe kragmanne in Afrika wil alles in Unie vernietig”, 28 June.

1960g. “Vlugtelingekamp beplan by Brakpan”, 29 June.  

1960h. “Kongo vandag onafhanklik”, 30 June.

1960i. “Republiek Kongo”, 30 June.

1960j. “Die eerste tree”, 1 July.

1960k. “Swart twis Kongo se groot gevaar”, 1 July.

1960l. “Nigerië môre ook vry: So sal hy uitsien”, 30 September.

1960m. “Onafhanlikheidskoors styg hoog in Nigerië”, 30 September.

1960n. “Premier stuur telegram aan Nigerië”, 1 October.

Dubow, S 2011. “Macmillan, Verwoerd, and the ‘Wind of Change’ speech”, 
The Historical Journal 54(4), pp. 1087-1114. https://doi.org/10.1017/
S0018246X11000409

Giliomee, H 2004. Die Afrikaners: ’n Biografie. Kaapstad: Tafelberg.

Keesing’s Contemporary Archives 1969. Vol. 12: 1959–1960. Bristol: 
Keesing Publications.

Kritzinger, M 1955. Verklarende Afrikaanse Woordeboek. Pretoria: Van Schaik.

Millinship, W 1960. “Smooth liquidation of France’s African empire”, Rand Daily 
Mail, 4 August.



Eleanor Janet Bron • Political independence as portrayed by white South African press, 1960

21

Pama, C 1960. “So lyk die nuwe Afrika en sy vlae”, Die Burger, 20 April.

Priest, SH 2010. Doing media research. An introduction. Washington: 
Sage publications. 

Rand Daily Mail

1960a. “Drugged mob runs riot”, 1 January.

1960b. “A decade of change”, 4 January.

1960c. “6 m. to get freedom today”, 20 June.

1960d. “Tribesmen still demonstrating in the Congo”, 29 June.

1960e. “Not wanted”, 30 June.

1960f. “Test case”, 1 July.

1960g. “Tanganyika warning: no hasty freedom”, 3 August.

1960h. “New flag unfurled in Africa”, 6 August.

1960i. “Riot death toll in Nigeria 14”, 30 September. 

1960j. “Africa’s new giant”, 1 October. 

1960k. “Union wishes Nigeria well”, 1 October. 

Ross, R 1999. A concise history of South Africa. Cambridge: Cambridge 
University Press.

Snuffelaar, J 1960. “Ons moes tog môre iemand gehad het by die fees in 
Nigerië”, Die Vaderland, 30 September.

Spicer, J 1960. “Independent Nigeria should be able to overcome possible 
troubles ahead”, The Star, 1 October.  

Sunday Times 

1960a. “Ferment in the Congo”, 10 July.  

1960b. “SA loses chance of wooing Africa”, 2 October.  



JCH / JEG 42(1)	 June / Junie 2017

22

The Star

1960a. “Independence day brings violence to Cameroons”, 2 January.

1960b. “Changes in map bring test days to Africa”, 21 June.

1960c. “Madagascar independence proclaimed”, 28 June.

1960d. “King Baudouin hands over the Congo”, 30 June.

1960e. “Native seizes King Baudouin’s sword”, 30 June.

1960f. “And Africa plunges to freedom”, 1 July.

1960g. “Now Madagascar”, 1 July.

1960h. “Police fire on Somali crowd”, 2 July.

1960i. “New Somali state will emerge at midnight”, 30 July.

1960j. “Dahomey gets independence”, 1 August.

1960k. “France’s help welcomed by new state”, 2 August.

1960l. “Gabon is free and stays with France”, 17 August.

1960m. “Union Jack comes down at midnight”, 30 September.

1960n. “Independence in Nigeria”, 1 October.

1960o. “This freedom”, 29 November.

Tyson, H 1993. Editors under fire. Sandton: Random House.

Uys, S 1960. “This is Africa’s year”, Sunday Times, 10 January.  

Worral, J 1960. “The Congo comes under African control today”, Rand Daily 
Mail, 1 July. 


